Iphone exempel på planerat åldrande?

I dagarna har min frus Iphone börjat krångla. Den visar upp exakt samma symptom som min Iphone gjorde för ett tag sedan, sådär lagom till att bindningstiden på abonnemanget går ut. Den är seg som sirap, mottagningen krånglar på platser som det funkat utmärkt på tidigare och appar kraschar oförklarligt hela tiden. Det är inte för inte som man misstänker ”planerat åldrande”.

Planerat åldrande är ett skrämmande koncept som används brett inom olika produktgrupper, kanske framförallt inom elektronik. Det går ut på att produkter designas och konstrueras för att hålla en begränsad tidsperiod, d.v.s. de görs medvetet sämre än vad de skulle kunna vara. Svt sände för ett tag sedan en utmärkt dokumentär med titeln ”Glödlampskonspirationen” som beskrev fenomenet. Skrivare som har chip vars enda uppgift är att säga till skrivaren att gå sönder efter ett visst antal utskrifter och glödlampsföretag som gick i kartell för att reglera hur länge lampor skulle hålla var två exempel från dokumentären.

En del av planerat åldrande är att få oss konsumenter att vilja byta ut våra prylar, där mobiltelefonen är ett klassiskt exempel. Vi ska inte bry oss att telefonen börjar krångla, det ger oss bara en ursäkt att skaffa en ny. Så lyder tillverkarnas outtalade cyniska förhoppning.

Har företagen planerat in att halvera processorns kapacitet i telefonerna efter x dagar? Finns det något som försämrar antennens förmåga efter en viss tid? Det är naturligtvis nästintill omöjligt att bevisa att det skulle vara så, åtminstone för mig med min begränsade tekniska kompetens. Därför vänder jag mig till er läsare för att höra om era erfarenheter. Känner ni igen symtomen som jag beskriver överst? Eller har ni andra erfarenheter?

Nu kommer säkert medlemmar i ”Apple-sekten” rasa och berätta om hur deras produkter minsann funkat i 5 år, andra kommer hävda att vi laddat ner för mycket appar och uppdateringar och att det då gör telefoner (och datorer) segare. Det senare stämde med mig, men min fru har varit försiktig med uppdateringarna.

Det vore självklart bättre om företagen istället tillverkade mobiler av hög kvalitet och hyrde ut dem till oss konsumenter. Efter abonnemangstidens slut så lämnar man tillbaka telefonen som de reparerar och uppgraderar och sedan hyr ut på nytt. För ärligt talat, hur stor skillnad är det i utseendet på Iphone 3,4 och 5? Det är ju nästan skrattretande.

Tillsvidare får man glädjas åt de initiativ till andrahandsförsäljning som finns, t.ex. nystartade www.gamephones.se.

Vad tror ni om våra (miss)tankar? Och delar ni våra erfarenheter?