Gemensam kamp mot slaveri

Inför den buddhistiska Vesakha festen har Vatikanen i en skrivelse uppmanat kristna och buddhister att gemensamt göra en insats mot slaveriet. Även om slaveri officiellt är avskaffat, lever alltjämt miljoner män, kvinnor och barn i slavliknande förhållanden runt om i världen. Som slaveri räknas fysiskt och sexuellt utnyttjande av migranter, tvångsprostitution och människoovärdiga arbetsförhållanden, men även tortyr och tvångsrekrytering av barnsoldater.

Vesakha är den främsta buddhistiska festen och firas till minne av födelsen, upplysningen och utslocknandet av buddhismens grundare Siddhartha Gautama. I år infaller festen den 4 maj.

Vatikanens skrivelse, som är undertecknad av kardinal Jean-Louis Tauran, uppmanar kristna och buddhister att hjälpa dem, som drabbats av det moderna slaveriet. De skall erbjuda offren psykologisk rehabilitering samt sörja för att de åter blir inlemmade i samhället. Orsaken till denna moderna plåga är att ”människors hjärta blivit vilseförda av korruption och okunnighet”, så att de inte tillerkänner andra människor samma värde, som de tillmäter sig själva, utan behandlar dem som föremål.

Påven Franciskus visade sin frändskap med buddhismen under ett besök i Sri Lanka, när han gjorde ett överraskande besök i ett buddhistiskt tempel. Påven, som respekterade seden att beträda templet utan skor, betraktade bland annat den stora statyn av Buddha i templets mitt. Vid öppnandet av ett relikskrin stämde munkarna upp en bönesång och påven lyssnade på den ”med stor respekt” och atmosfären under besöket var ”mycket vänlig”. Det spontana besöket var ett steg i stärkandet av den interreligiösa dialogen.

Johannes Paulus II (1978–2005) var den förste påve, som besökt ett buddhistiskt tempel, och det skedde vid hans resa till Burma 1984.

Kathpress 2015-04-20