Vilken är historiens viktigaste modeinnovation?

Philip Warkander,
lektor i modevetenskap,
Lunds universitet
Många tror att mode och kläder är samma sak, men det stämmer inte helt. Primärt handlar mode nämligen inte om vad vi har på oss, utan om förmedlandet av fantasier och drömvärldar, mer om vem vi skulle kunna vara än vem vi är i dag. Modehusens mest avantgardistiska plagg sätts därför inte ens i produktion, utan existerar endast på bild i redaktionella reportage och i experimentella modefilmer. Av den anledningen ser jag kameran som den viktigaste innovationen, eftersom den ledde till utvecklandet av modefotografi som ny genre.

I och med fotografiet kunde samma bild dupliceras oändligt och spridas genom tid och rum, vilket gjorde mode till ett globalt – och i högsta grad bildbaserat – system. I dag är mode i hög utsträckning en visuell kultur, och mode konsumeras via digitala bildmedier som Instagram och Tumblr, medan modetidningar innehåller mer bilder än text. Ända sedan det första modefotografiet togs för drygt hundra år sedan har mode rört sig i den här riktningen. I dag ser vi detta i en nästan extrem form, där det numera är idén om mode, snarare än konkreta objekt, som systemet kretsar kring.

Foto: Katheirne Hitt, Shinichi Sugiyama, Alex-501/flickr

Elin Frendberg,
vd, Swedish Fashion Council
Jeansen. De har förenat, demokratiserat och klustrat modebranschen i ett och ett halvt sekel. Denimgarderoben bars fram på 50-talet av en utvecklingsorienterad ungdomsgeneration som stod på barrikaderna, skakade om och revolutionerade samhället i grunden. Idag är denim klass- och könsöverskridande och signalerar fortfarande samtid, frihet, rörlighet och ungdomlighet.

Denimmaterialet har fortfarande ett starkt symbolvärde och kan ses som en genväg till en annan människa på ett vis som kläder och mode har när det är som bäst. De fortsätter ständigt att växa i betydelse som modefenomen och är ”never out of style” men kan ändå alltid berätta en historia om sin samtid beroende på modell och kontext. Kulturell tillhörighet kan så tydligt manifesteras i ett par jeans, tänk bara hur olika man uppfattar ett par höga ”mom-jeans” och ett par lågt skurna Fornarinajeans med Swarovski-detaljer.

Det här var en text från Magasinet Arena #2 2015. Vid citering vänligen referera till Magasinet Arena.

Magasinet Arena #2 2015 finns i butik. En prenumeration av tidningen kan beställas här >>