Våldsam kritik av det amerikanska fängelsesystemet

human-centipede-3

Filmserien The Human Centipede – ”den mänskliga tusenfotingen” – av den nederländska regissören Tom Six, är en av de mest bisarra i skräckfilmsgenren som kommit under senare tid. Filmerna har också förbjudits i flera länder, som Australien och Nya Zeeland, och har fått 18-årsgräns i USA. Den första filmen First Sequence från 2010 handlar om en galen vetenskapsman som kidnappar tre turister och syr ihop dem till en sammanhängande kropp, mun mot anus så att ”födan” ska kunna föras vidare mellan enheterna och hålla ”den mänskliga tusenfotingen” vid liv.
Uppföljaren Full Sequence från 2011 handlar om en galen parkeringsvakt i England, som inspireras av den första filmen till att kidnappa ett dussin personer som han försöker sätta ihop till en ännu större tusenfoting i sitt garage. Det blir alltså metafiktion, där den första filmen reduceras till en spelfilm i uppföljaren, samtidigt som filmerna går in i varandra och hänger ihop – likt en tusenfoting.
Nu kommer Final Sequence, den tredje och sista delen i serien, som släpptes direkt på DVD i maj. Om de första två filmerna var minst sagt originella och åtminstone groteskt underhållande (för den som inte har för känslig mage), så är den tredje filmen faktiskt riktigt politisk i sin brutala och svarthumoristiska samhällskritik.

Den här gången utspelar det sig i ett amerikanskt fängelse, som styrs av en sadistisk och sexistisk fängelsechef med nazistiskt förflutet, spelad av Dieter Laser  (som också spelade den galna vetenskapsmannen i första filmen). Han övertalas av sin ekonomichef, som har sett de två första filmerna i serien, att sy ihop alla interner i fängelset till en enorm mänsklig tusenfoting för att spara pengar. De bjuder även in regissören Tom Six som expertrådgivare, vilket ytterligare leker med konceptet att de två första filmerna bara var på låtsas, men nu är det ”på riktigt”.
Även om det inte går att ta handlingen på allvar, så blir filmen en djupgående kritik av det inhumana amerikanska fängelsesystemet. Ett modernt gulag som i allt större utsträckning drivs av privata vinstintressen. Även om tortyren är överdriven i filmen, så vet vi att den har typen av rättsvidriga straff i viss mån förekommer i USA, som waterboarding – här med kokande vatten – och associationerna till Guantanamo är hela tiden där.

Per Leander