Om människorna som gud glömde

Djävulens hantverk bokomslag

Djävulens hantverk
av Donald Ray Pollock
Tristero förlag, 2015

Författaren Donald Ray Pollock, född 1954, har bott hela sitt liv i en småstad i Ohio och arbetat på en pappersfabrik. Först på gamla dar började han skriva, och 2011 kom hans debutroman Djävulens hantverk som har fått flera priser och nu föreligger på svenska. Historien spänner sig över flera decennier och utspelar sig i olika avkrokar runt om i USA. Den ena hålan mer hopplös än den andra.

Det börjar med att den amerikanska soldaten Willard Russell kommer hem efter andra världskriget och förälskar sig i den första kvinna han ser, servitrisen Charlotte som serverar honom köttfärslimpa på en sylta i Ohio när han stiger av Greyhound bussen. De får ett barn tillsammans, pojken Arvin, och hyr ett hus för ockerpriser av den rike och hånfulle, men innerst inne olycklige Henry Dunlap som är ortens starke man. Snart blir Charlotte svårt sjuk i cancer och Willard som inte vet vad han ska ta sig till bygger ett sorts altare i en skogsdunge där han börjar offra och korsfästa djur i ett försök att blidka Gud, samtidigt som han tvingar med sig sin son Arvin för att också be för modern.
Men det är bara början på Djävulens hantverk, och även om Arvin är bokens huvudperson får vi följa en spridd skara karaktärer vars öden till sist strålar samman. Som seriemördarparet Carl och Sandy som åker runt på vägarna för att plocka upp liftare som de rånar och ritualmördar. Den whiskeydrickande sheriffen Bodecker som är beredd att bryta mot lagen och till och med döda oskyldiga, hellre än att röra upp oreda i lokalsamhället genom att sätta dit de riktiga förövarna. Eller prästen Teagardin, ursprungligen gruvarbetare som överlevde en olycka och därefter börjar predika Jesus ord, samtidigt som han förför de unga kvinnorna i sin församling.

Det är på många sätt människorna som gud glömde, men som trots det inte har slutat att tro på gud. Det de flesta har gemensamt är nämligen att de är djupt troende kristna, men att de trots det begår allvarliga synder, den ena värre än den andra, och ofta i Guds namn. Att stark religiositet inte nödvändigtvis leder till goda moraliska handlingar är tydligt hos karaktärerna i Djävulens hantverk.

Per Leander