Ny arbetsmiljöanmälan mot Keolis

Bussförarna på Hisingens bussdepå i Göteborg blir mer och mer stressade. Den tidsmarginal de har vid ändstationerna, för att till exempel reglera förseningar, är alldeles för snålt tilltagen, anser fackförbundet Kommunal. Något som facket menar är systematiskt inarbetat när bussbolaget Keolis lägger körscheman. Dessutom har förarna alldeles för korta raster som inte medger tid för vila mellan de långa körpassen.

I två års tid har man från fackets sida påtalat problemet utan att få gehör från arbetsköparen. Därför har Kommunals lokala skyddsombud Janne Asteberg nu anmält Keolis till Arbetsmiljöverket.
– Det blir mer och mer stress här för förarna och vi har sett att vår arbetssituation skruvas åt hårdare utan att Keolis lyssnar på vad vi säger. Så därför sätter vi klackarna i backen nu och anmäler, säger han till Arbetaren.
Anmälan är en så kallad 6:6-anmälan om brister i arbetsmiljön med avseende på att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet, en typ av anmälan som Keolis den senaste tiden dragit på sig flera stycken och som Arbetaren tidigare har rapporterat om.

Janne Asteberg säger att problemet med de så kallade ”spetsvändningarna” ökat sedan Keolis övertog driften från Göteborgs Spårvägar i juni 2013. I dagsläget kan det vara så många som 330 schemalagda spetsvändningar per dag med en så snäv tidsmarginal som 0–3 minuter för förarna att komma i tid till ändstationen, hinna släppa av resande, köra runt och släppa på resande i nytt hållplatsläge och köra in eventulla förseningar. Att ta ut sin kollektivavtalade rast är i ett sådant läge inte att tänka på.
– Det är helt omöjligt, och ändå fortsätter de att rita in ännu fler spetsvändningar. Vårt tålamod är slut och vi anser att det nu är läge att sätta in fler bussar för att minska stressen, säger Janne Asteberg.

Nästa torsdag, den 26 november, ska Arbetsmiljöverkets inspektör träffa facket och arbetsköparen. Därefter kommer verket att fatta beslut om Keolis ska föreläggas att vidta åtgärder.