Bioreklam för ”Fader vår” stoppas i Storbritannien

Anglikanska kyrkan i England hade bokat plats för en reklamfilm för Herrens bön på biograferna inför den nya Star Wars-filmen med premiär den 17 december. Men reklamfilmen har i sista stund stoppats av ledande biografer i Storbritannien, vilket nu har lett till omfattande kritik.

Carrie_Fisher_2013Carrie Fischer, skådespelerskan som återkommer som prinsessan Leia Organa i filmen The Force Awakens var en av dem som var kritiska till att reklamfilmen stoppades: ”Jag har ingen aning varför de skulle göra så här”, sade hon till den brittiska tidningen Mail on Sunday och jämförde reklamfilmen med Gideoniternas spridning av Bibeln på hotellrum runt om i världen. ”Jag har själv aldrig sett en sådan här reklamfilm, men om vi ska se biografen som ett hotellrum så har väl kyrkan all rätt att sända reklam för bönens kraft.”

Justin Welby, ärkebiskop av Canterbury och den högste företrädare för den anglikanska kyrkogemenskapen sade till tidningen Mail on Sunday att han ansåg det vara ”extraordinärt” att en reklamfilm för bön har ansetts som opassande att visa på biograferna en vecka före jul: ”Miljarder människor över hela världen ber Fader vår dagligen. Jag tror att de blir både förvånade och djupt sorgsna över ett sådant här beslut. Den här reklamfilmen är precis lika ’kränkande’ som en julkonsert eller en julgudstjänst på Juldagen.”

I den ungefär en minut långa reklamfilmen uppträder ärkebiskopen av Canterbury tillsammans med kristna från helt olika miljöer. De ber Herrens bön, också kallad Fader vår. Digital Cinema Media, bolaget som distribuerar reklamfilmer till Storbritanniens stora biografer, erbjöd inledningsvis Anglikanska kyrkan rabatterat pris för reklamfilmen, bara för att senare hävda att filmen hade avvisats av flera kunder, det vill säga de tre ledande biografkedjorna i landet, Odeon, Cineworld och Vue, som alla påstod att de inte kan sända religiösa reklamfilmer eftersom dessa skulle riskera att ”uppröra eller kränka publiken”. Utifrån denna kritik har reklamfilmdistributören snabbt tagit fram nya riktlinjer som förbjuder all reklam för ”personliga ståndpunkter eller trosuppfattningar”. Policyn erinrar också om den kritik och det motstånd som reklamfilmer relaterade till Skottlands folkomröstning om självständighet 2014 genererade.

Richard_Dawkins_35th_American_Atheists_ConventionMen reklamfilmen om Fader vår har fått stöd från mycket oväntat håll. Richard Dawkins, världskänd ateistisk debattör, har tagit starkt avstånd från tanken på att reklam för Herrens bön skulle kunna vara kränkande: ”Om några skulle bli kränkta av något så trivialt som en bön så förtjänar de att bli kränkta”, har Dawkins sagt till tidningen The Guardian. Och schejk Ibraihm Mogra, biträdande generalsekreterare för Storbritanniens Muslimska Råd sade sig vara ”förbluffad” över att någon skulle kunna finna bönen kränkande. Anglikanska kyrkan överväger just nu att initiera en rättslig process mot reklamfilmsdistributören i enlighet med Storbritanniens jämlikhets- och icke-diskrimineringslagstiftning.

Catholic News Agency, 2015-12-04