Pendeltågsstädare i vild strejk efter varsel

Entreprenörer kommer och går i Stockholms spårtrafik. Av tradition innebär det att personalen rakt av anställs av den som vinner upphandlingen, även om de är anställda av ytterligare underentreprenör. När ISS den 8 december förlorade städkontraktet på Stockholmspendeln förväntade sig personalen därför en rak verksamhetsövergång. I stället fick de två dagar före julafton reda på att alla 143 får sparken.

– Jag blir mörkrädd. Om det ges möjlighet att göra detta trots att det ska vara övergång av verksamhet kan den nya arbetsgivaren plocka vem fan den vill. Är det en medveten provokation?

Det säger Rainer Andersson, förtroendevald i SEKO:s pendelklubb.

Personalen tog i alla fall emot beskedet med vrede. Redan samma natt lade nattskiftet i Älvsjödepån ned arbetet under knappt en timmes vild strejk. Strejken följdes av ett par timmars strejk bland städarna i Märsta och Södertälje. Eftersom uppsägningsdatum var den 10 december i år och den nya entreprenören MTR:s kontrakt startar den 11 december, misstänkte personalen fulspel.

– Den spontana strejken visar deras ångest och oro över vad som ska hända med anställningarna, att man skulle återanställas på någon sorts timanställning, säger Rainer Andersson.

Både SL och ISS har tidigare meddelat att verksamhetsövergång gäller, vilket skapat ytterligare frågor kring om MTR har andra planer. Frågan har också väckts om det skulle kunna vara ett test av rättsläget koordinerat genom arbetsköparorganisationen Almega.

I ett brev till personalen försökte ISS lugna ned stämningen. Företaget förklarar att uppsägningarna inte betyder att det inte kommer att bli någon verksamhetsövergång. Företaget skriver också att anställningarna måste sägas upp eftersom man inte vet vad MTR har för planer.

– Man skyller på att MTR inte har hört av sig till ISS och bekräftat övergången, men det hade de väl kunnat kolla själva, säger Rainer Andersson.

Patrik Frank är pressansvarig på ISS. Han upprepar brevets budskap och säger att det inte rör sig om något test av rättsläget. Han säger också att han inte ser något konstigt i företagets agerande. Det är, enligt honom, praxis på resten av arbetsmarknaden.

– Det finns praxis och AD-domar som reglerar vad man får och inte får göra. När vi inte vet om vi får ha kvar uppdraget är det praxis att varsla, säger han.

Kunde ni inte ha förhört er om MTR:s planer innan ni varslade två dagar innan julafton?

– Jag beklagar att det blev så. Tidpunkten är olämplig och man borde haft en bättre kommunikation. Men varslen läggs för den skull entreprenaden inte skulle gå över. Vi värnar om personalen, det här är bara praxis på arbetsmarknaden.

Enligt Patrik Frank är det nu upp till den övertagande entreprenören att ta ansvar för personalen.

– De som nu har att värna om personalen och se till att det sker är SL, det är ju också de som skriver underlagen. Det är en fråga för SL och MTR.

Samtidigt skapas ytterligare osäkerhet genom att SJ, som nu har entreprenaden, har överklagat upphandlingen. Situationen hotar att dra ut vidare på tiden, vilket skapat oro kring vad som händer med anställningarna under tiden. Men i sitt brev lovar ISS att anställningarna i händelse av fördröjning kommer att förlängas. Rainer Andersson, som var den som fick beskedet under sittande förhandling, upplever det som en förändrad ton.

– De blev skärrade av personalens strejkaktion. De blev byxis, helt enkelt, säger han.

Dagen innan julafton skickade Rainer Andersson in en begäran om central förhandling, vilket fryser verkställandet av uppsägningarna. Förhandlingar inleds i januari, meddelar Per-Ola Fällman, ombudsman på SEKO.

– Förhoppningen är att få alla parter att uttala att det är frågan om verksamhet. För vår del är det klart att man ska följa med oavsett regi, samma personal till samma villkor. Sedan får vi hoppas att vi lyckas med kampen, säger Per-Ola Fällman.