Londons tunnelbanefack förbereder sig för strejk

Facken som organiserar arbetare i Londons tunnelbana – RMT, Aslef och Unite – är arga över hur Transport for London, TfL, som sköter driften av Londons tunnelbana, vill införa ett nytt 24-timmars tjänstgöringsschema på helgerna, något som var planerat att dra igång i september förra året.

Nu har facken varslat om tre 24-timmarstrejker den 26 januari samt 15 och 17 februari.

– RMT:s medlemmar är rasande på borgmästarens klumpiga introduktion till nattrafiken och det faktum att man bundit upp sig vid en löneuppgörelse som har lämnat våra medlemmar hängande och barskrapade sedan april förra året, säger RMT:s generalsekreterare Mick Cash till den brittiska tidningen The Week.

Han tillägger att RMT varit positiva till dygnet runt-service på tunnelbanan men att arbetsköparnas underlåtenhet att tillsammans med facken arbeta igenom detaljerna lett till ett sammanbrott i förhandlingarna.

Det kommer att bli mer stridsåtgärder.

Finn Brennan, distriktsorganisatör för facket Aslef

I november meddelade TfL att man planerar att anställa deltidsarbetare att köra nattskiften. Borgmästaren Boris Johnson, som har det övergripande ansvaret för tunnelbanesystemet, har gått ut med att de har fått in 6 400 ansökningar till de 200 utlysta tjänsterna.

– Det kommer att bli mer stridsåtgärder. Det är inte lönt att säga att ”vi kommer att erbjuda service på fredags och lördags nätter om det inte finns någon service på dagtid, säger Finn Brennan, distriktsorganisatör för facket Aslef, till Financial Times.