Rytmer och historia

Det brittiska återutgivningsbolaget Soul Jazz Records är specialiserade på tidig jamaicansk populärmusik. Ska, rocksteady och tung roots-reggae är för modern populärmusik en aldrig sinande källa av inspiration och nya idéer.

[Skiva] Soul Jazz Records Presents Studio One Showcase, The sound of Studio One in the 1970s
Soul Jazz Records/Border

Först ut var den omåttligt populära Dynamite-serien som började släppas i slutet av 1990-talet. En milstolpe och viktig ögonöppnare för många lyssnare som aldrig tidigare kommit i kontakt med reggae annat än möjligtvis Bob Marley och enstaka låtar med Desmond Dekker.

De senaste åren har dock bolaget börjat gräva sig djupare och längre tillbaka i tiden i jakt på mer och fler svåråtkomliga inspelningar. Ett exempel är Studio One Jump Up, The birth of a sound: Jump-Up jamaican R&B, Jazz and early ska som släpptes i mars förra året.

Tidlösa klassiker från den legendariska producenten Coxsone Dodds första år bakom studiospakarna på hans mytomspunna bolag Studio One, den jamaicanska versionen av Detroits och kanske hela världens viktigaste skivbolag, Tamla Motown.

Coxsone Dood, eller Clement Seymour Dodd som han egentligen hette, skulle egentligen bli professionell cricketspelare, men fastnade i stället för amerikansk rhythm and blues och kom snart att ordna danser bakom disken på sin mammas spritbutik hemma i Kingston under det tidiga 1950-talet.

Han grävde, utan några som helst ekonomiska förutsättningar, där han stod och kom tidigt att producera eget. Satte ner spaden i Kingstons spruckna asfalt och letade upp öns bästa musiker som han sedan spelade in och presenterade på danserna via sitt mobila diskotek, Downbeat Soundsystem. Det blev succé och bolaget Studio One var under 30 år ledande inom den jamaicanska musikindustrin.

Men när det politiska klimatet ändrades, det tidiga 1960-talet var självständighetens och ska-musikens år, hände också något med musiken. Ju  längre tiden gick desto mer gick det upp för den fattiga befolkningen att ett Jamaica fritt från det brittiska imperiet inte nödvändigtvis betydde frihet för alla. Tiderna var fortsatt tuffa och tempot i rytmerna skruvades ned.

Texterna förändrades i takt med att frustrationen växte. I mitten av 1970-talet var livet för många på den sargade ön ett rent helvete. Politiskt våld och extrem fattigdom.

Kvar i sin studio på Brentford Road satt Coxsone och skrämdes över utvecklingen. Han måste också följa med när tiderna förändras och anpassa sin musik till det nya läget.

Osäkerheten var stor, men nya musiker anslöt sig och bolaget kom att bli minst lika viktiga pionjärer som under det föregående decenniet.

A3-s14-kultur-Studio-one

Nu släpper Soul jazz en 18 spår lång samling av 70-talsklassiker från Studio One med välkända artister som Horace Andy, Johnny Osbourne och Sugar Minott. Och även om det, åtminstone för den som gjort sin Studio One-läxa, kan börja kännas tjatigt är det givetvis ett måste i skivhyllan (eller i ditt datorbibliotek).

Inspelningarna är ett av många bevis på vilket inflytande reggae och tidig dancehall haft på världen. Utan det här hade knappat hiphop varit vad det är i dag och modern dansmusik hade varit omöjlig att utveckla om det inte vore för experimenten med dub och bubblande rytmer under de extremt produktiva åren på Jamaica under 1960- och framförallt 1970-talet.