Varför har ni dragit igång kampanjen?
– Idén uppstod i en diskussion på Sekos ungdomskonferens strax efter den avslöjade Kommunalskandalen. Vi kände att det finns ett behov av att visa upp den fackliga vardagen, vad det är vi inom fackföreningsrörelsen står i och gör hela dagarna och visa vilken skillnad det är på pamparna och oss vanliga förtroendevalda.
– Kampanjen är tänkt som en motvikt till det borgerliga mediedrev som nu förstås tar tillfället i akt att använda exemplet med Kommunal inför kommande avtalsförhandlingar med Sveriges Kommuner och Landsting.
Vi vill lyfta fram basarbetet, det obetalda arbete som fackliga gör i princip 24 timmar om dygnet.
Vad har ni fått för gensvar på kampanjen?
– Den har fått ett bra genomslag medialt, åtminstone i fackpressen, och vi är väl drygt 1000 personer som hängt på det här hittills. Det handlar i grunden om att göra det fackliga arbetet mer transparent för medlemmarna, vi har fått uppdraget av medlemmarna och de har demokratisk rätt att få synliggjort hur vi arbetar för dem.