Taxiförare i New York i strejk mot Ubers taxa

I måndags gick hundratals taxiförare i New York  ut i strejk efter att appföretaget Uber förra veckan sänkt sin taxa från 3 till 2,55 dollar.

Strejken initierades av att facket New York Taxi Workers Alliance, som tidigare bara organiserat taxiförarna i de klassiska så kallade Yellow Cabs, sagt att de skulle stänga av appen under 24 timmar.

Över 400 taxiförare samlades i protest utanför Ubers huvudkontor på Long Island utrustade med plakat och slagord.

FAKTA Uber
Uber, som startades av ett gäng IT-entreprenörer i San Francisco 2010, är en internetbaserad app för beställning och betalning av taxiresor. Företaget har dock inga egna bilar utan knyter i stället upp sig mot förare som med sina privata fordon hämtar och lämnar kunder genom kontakt via appen.

Uber hävdar att sänkningen av taxan och kilometerpriset ska få fler människor att välja appen när de bokar sin taxiresa, vilket skulle öka körningarna för förarna.

Men förarna är av en annan uppfattning och menar att det låga priset i stället dödar taxiföraryrket då det blir för dyrt per resa att köra bilarna. De kräver dessutom att Uber ska sänka sin provision per körning.

– Uber tar livet av oss. De kallar oss partners, men vi har ingen rösträtt. Vi är inte partners – vi är slavar åt dem, sade taxiföraren Paul Ryan, som har kört för Uber i ett och ett halvt år, till New York Post under protesten

På plakaten som de strejkande arbetarna hade med sig stod saker som ”Vi gjorde er till miljardärer, Uber – nu vill ni göra oss hemlösa.”

Vi är inte partners – vi är slavar åt dem.
Paul Ryan, taxiförare i New York

Uber har väckt enorm kritik internationellt. Och protesterna har ofta varit lika intensiva som många. Senast i slutet av januari i år satte franska taxiförare eld på taxibilar och blockerade en åttafilig väg i protest mot företaget. 20 förare greps av polis för våldsamt upplopp.

Även här i Sverige ses Uber på många håll som ett hot mot arbetsrätten och har fått Svenska Taxiförbundet att tala om ”klassisk svarttaxiverksamhet”.

Transportarbetareförbundet har även de reagerat och varnat för konsekvenserna av en allt mer avreglerad taximarknad.

– På sikt riskerar det här att slå ut taxibranschen och det leder också till att man börjar ifrågasätta begrepp som kompetens, säkerhet och yrkeskunnighet. Det handlar helt enkelt om att arbetsgivaren får ännu mer makt över arbetssäljaren, sade Mattias Schulstad, utredare på förbundet, till Arbetaren i somras.