”Som på film” – alla har vi någonsin liknat händelser i verkliga livet med scener ur filmer. Det är inte så underligt. Filmens förmåga att imitera verkligheten utan att vara verklighet är utan konkurrens. Därför är det självklart att filmens avtryck i konstens värld går betydligt djupare än bara till den teknologiska ytan. Många konstnärer – även sådana som aldrig arbetat med fotografiska stillbilder eller rörliga bilder – har nära relationer till speciella filmregissören eller enskilda filmer. I vårt nya nummer försöker vi spåra filmens betydelse för olika konstnärliga uttrycksformer.
Axel Andersson studerar hur filmen och bildkonsten pardansar med varandra. Gert Z Nordström filosoferar kring förhållandet mellan stillbild och rörlig bild i olika konstarter och Anders Olofsson har träffat konstnärsgruppen Ride1 för ett samtal om konst, amerikansk 60-talsfilm och nöjesfält. Victoria Machmudov besöker École des Beaux-Arts, världens kanske mest traditionstyngda konsthögskola, och funderar över hur relevant den är för dagens unga konstnärer. Hans Carlsson frågar sig om konsten en del av arbetslivet eller ett livgivande undantag, och under vinjetten Mötet träffar Bo Borg Cecilia Parsberg som sätter fingret på samhällets ömma punkter.
Har du frågor, kontakta gärna Anders Olofsson, Konstperspektivs redaktör, på e-postadress anders.olofsson@konstperspektiv.nu eller telefon 0733-755 985. Du kan ladda ner en högupplöst bild av omslaget här (Omslag: Ride1).