Kritik: Rasmus Landström om Arbetarlitteratur bortom kanon
r det något man lär sig av att läsa Arbetarlitteratur bortom kanon så är
det att man måste vara snabbfotad när man studerar proletärdiktningen.”
Rasmus Landström om forskarnä[…]
r det något man lär sig av att läsa Arbetarlitteratur bortom kanon så är
det att man måste vara snabbfotad när man studerar proletärdiktningen.”
Rasmus Landström om forskarnä[…]
Jonathan Bergsborn om A Harvest Truce: A Play, som är det första den
ukrainska författaren Serhij Zjadan har givit ut sedan Rysslands
fullskaliga invasion inleddes. Bergsborn finner både en krigsskildring, en
familjehistoria – […]
Det är ju en enastående förmåga, att kunna uppmärksamma det vi älskar!
Ändå underlåter vi att göra den till ett styrande organ i livet.” Lars-Erik
Hjertström Lappalainen […]
Sist ut i Ord&Bilds serie texter om sakprosaåret 2024 är Magnus Linton,
författare och redaktör på Institutet för framtidsstudier, som menar att
2024 var den svenska sakprosans bästa år […]
Näst på tur i vår serie texter om sakprosaåret 2024 är Hjalmar Falk,
idéhistoriker och medlem i Ord&Bilds redaktionskommitté, som skriver om
1930-talets betydelse för vår tid […]
Ord&Bild bad tre kritiker med ett särskilt öga för sakprosan som genre att
recensera sakprosaåret 2024. Först ut är Aftonbladets kulturchef Karin
Pettersson, som tycker att genren står stark […]
Nora Wurzel söker efter de luftburna dofterna i Sara Stridsbergs Farväl
till Panic Beach.
Det finns inget utdrag eftersom detta är ett skyddat inlägg.
Det finns inget utdrag eftersom detta är ett skyddat inlägg.
Det finns inget utdrag eftersom detta är ett skyddat inlägg.