Ett nytt nummer av Konstperspektiv kommer ut den 29 augusti. Temat är kort och gott den förbannade samtiden. Vår moderna, västerländska tidsuppfattning har egentligen bara kring 300 år på nacken. Under 1700-talet växte föreställningen sig stark att mänskligheten rörde sig från ett mörkt förflutet i riktning mot en ljus(are) framtid, där samtiden var en nödvändig mellanlandning. Idag är vi inte längre så säkra på den saken. Samtiden framstår mer som ett konglomerat av det förflutna och drömmarna om något kommande. Samma brist på precision häftar vid samtidskonstbegreppet, vilket inte hindrar att det används flitigt på både museer, universitet och konstskolor, för att inte tala om i massmedia. I höstens nummer av Konstperspektiv söker vi närma oss samtiden och samtidskonstbegreppet.
Ur numret: Vad har kamouflagemålare från första världskriget gemensamt med stylister som vill dölja oss för övervakningskameror? Anders Olofsson går på jakt efter konsten i en bångstyrig samtid. Magdalena Dziurlikowska har träffat Cecilia Ömalm, som låter arkitekturen öppna hemliga dörrar till inre rum. I tider när kulturpolitiken havererar hänvisas konstnärerna allt oftare till att själva ta ansvaret för sin ekonomiska utveckling. Jakob Anckarsvärd uppmanar dem att ta saken i egna händer. Gert Z Nordström skärskådar det svenska historiemåleriet, en bespottad genre som fått en äreräddning. Dessutom har vi frågat experterna Cecilia Hillström, Martin Ålund och Dan Karlholm om begreppet samtidskonst egentligen har någon betydelse idag. Under vinjetten Mötet presenterar Magnus Bons konstnären Enno Hallek.
Har du frågor, kontakta gärna Anders Olofsson, Konstperspektivs redaktör, på e-postadress anders.olofsson@konstperspektiv.nu eller telefon 0733-755 985. Du kan ladda ner en högupplöst bild av omslaget här (Omslag: Carlos Cruz-Diez, Dazzle Ship).