Så kan du berätta med olika perspektiv – fem exempel
Här nedanför kan du se vilka effekter Edvardssons metod kan ge på stil och berättelse. Och här läser du Mattias Edvardssons guide om att använda flera perspektivpersoner. En helt […]
Här nedanför kan du se vilka effekter Edvardssons metod kan ge på stil och berättelse. Och här läser du Mattias Edvardssons guide om att använda flera perspektivpersoner. En helt […]
Det är ett litterärt Vasalopp du har tillryggalagt. Hur känns det? – Det känns overkligt faktiskt. Jag fick hem den i tryckt form förra veckan. Sedan dess har jag sovit med den […]
2020 debuterade du med Åtta steg mot avgrunden – vårt framtida liv på planeten. Nu kommer din andra bok Mot kollapsens hjärta – om tillväxtens slut och civilisationens sammanbrott. Du ser inte särskilt […]
Hur tänkte du dig Hyper när du började arbetet? – Min första tanke var att jag ville skriva en bok om pengar. Och då blev frågan i vilken form jag bä[…]
Att »skriva mellan raderna« strävar många författare efter, oavsett om det gäller en kort novell eller en mastig fantasyberättelse. Genom att använda dig av läsarens föreställningsfö[…]
Mytomania är skriven av dig och tonsatt av Paula af Malmborg Ward. Hur ser en sådan arbetsprocess ut? – Texten till en poplåt kan skrivas efteråt, men i en opera kommer texten oftast […]
Utöver romandebutant är du krönikör på Hufvudstadsbladets kultursida. Hur blev du det? – 2022 vann jag Argh, en kolumnskrivartävling för unga, med en krönika om kriget i Ukraina. Jag var […]
Agnes Lidbecks hyllade debutroman Finna sig är en klaustrofobisk historia om Anna, som fastnat i en hårt mallad bild av sig själv som kvinna, mamma och hustru. Berättarrösten är rationellt distanserad […]
Vill du något mer med din historia? Känns din intrig, dina karaktärer och din miljö inte tillräckligt för att uttrycka det du egentligen vill säga? Önskar du att du […]