Med sinnen känsliga för scenen
I mitt minne kan jag härleda Anna Petterssons scenkonstnärliga skicklighet tillbaka till föreställningen Personkrets 3:1 1998, där hon med sin oroliga närvaro i repliken framställde en ofö[…]
I mitt minne kan jag härleda Anna Petterssons scenkonstnärliga skicklighet tillbaka till föreställningen Personkrets 3:1 1998, där hon med sin oroliga närvaro i repliken framställde en ofö[…]
av FREDRIK HEIDING Häromdagen var jag med några vänner på Dramaten i Stockholm och såg Tartuffe av Molière från 1664. Möjligheten att få se en klassisk pjäs […]
Några av Västsveriges lysande exporter till Stockholms teatrar firar nu triumfer på Dramaten. På två dygn lyckades Britt Nordberg pricka in tre nyproducerade guldkorn, Mattias Anderssons Uppenbarelsen, Andreas T Olsson i Niklas Rå[…]
På båda huvudstadens stora scener – Kungliga Operan och Kungliga Dramatiska Teatern – spelar samhälleliga uppror under förrförra århundradet en betydande roll för individernas känslomässiga frihet eller förlamning, i […]
Det är en av de säregna effekterna av Anna Björks kontrollerade och stiliserade spel i rollen som Gertrud i Hjalmar Söderbergs klassiska drama, att man får en rent fysiskt påtaglig […]
Två namn, förknippade med fenomenet Backa Teater i Göteborg, är nu aktuella på andra scener. Det är dess förre och förste konstnärlige ledare Eva Bergman, som sätter upp en […]