Noterat: Apropå Bergmanveckan
FILM. I begynnelsen är bilden, inte ordet, i Jan Troells ”Maria Larssons eviga ögonblick”, som hade sin världspremiär på Bergmanveckan år 2008. Till skillnad från typisk Hollywoodfilm, som styrs av dialog mellan […]
FILM. I begynnelsen är bilden, inte ordet, i Jan Troells ”Maria Larssons eviga ögonblick”, som hade sin världspremiär på Bergmanveckan år 2008. Till skillnad från typisk Hollywoodfilm, som styrs av dialog mellan […]
Daniel Bergman, välkänt kulturbarn, son till pianisten Käbi Laretei och regissören Ingmar Bergman, har skrivit en självbiografi, riktad till sin dotter. Titeln Hjärtat syftar på henne, i boken adresserad […]
av JOHN SJÖGREN Ibland sker sammanträffanden som tycks så meningsfulla att de är svåra att betrakta som helt slumpmässiga. Kvällen innan beskedet når världen om att skådespelaren […]
Eva Bergman har med sin uppsättning av fader Ingmars filmiska storverk Fanny och Alexander skapat scenmagi av ett slag som borde få alla futtiga funderingar på krympande teateranslag på skam. Det här är […]
Författaren och kritikern, John Sjögren, har i dag en artikel, Under strecket, i Svenska Dagbladet om Ingmar Bergmans gudsbild. Artikeln publiceras med anledning av att det i dag är 10 år sedan regissö[…]
Det finns ingen ruskigare mor-dotterscen än den där Charlotte rättar sin dotter Eva efter att den senare har spelat upp ett stycke Chopin i Ingmar Bergmans film. Dottern är amatören, som […]
Varför är vi rädda för religionen? Den svenska filmen är mer andlig än sitt rykte men kritiken vågar inte se med det ögat. Jan Holmberg skriver om den tröttsamma tendensen […]
Varför är vi rädda för religionen? Den svenska filmen är mer andlig än sitt rykte men kritiken vågar inte se med
Inlägget Den kvävande andefattigdomen i svensk kulturkritik dö[…]
Ruben Östlund är en kongenial uttolkare av den digitala kulturen även i bokform
Ruben Östlund vill nå in i ditt medvetande