Överlever naturen kulturen? – 10TALs EKOFEST

Den 17 maj utkom numret Klimatsorg. Utgivningen firades med en stor EKOFEST på Nobelmuseet, där 10TAL fortsatte att bearbeta frågan »Vilken roll kan lit­te­ra­tu­ren och kons­ten spela för ett eko­lo­giskt upp­vak­nande?«. Matilda Källén var på plats och tog del av kvällens panelsamtal, uppläsningar och musikframträdanden.

Utställningen Tomas Tranströmer – att gå in i själva verkligheten har huserat på Nobelmuseet i Gamla stan sedan den 16 februari. Bland skalbaggar, torra fjärilsvingar och för utställningen specialtillverkade handbundna böcker av nobelpristagarens verk vävs ännu en bild av en av vår tids största diktare. Få rum hade passat bättre när 10TAL den 17 maj anordnade en releasefest för sitt för dagen splitternya nummer Klimatsorg, i vilket ekologiska perspektiv i litteraturen och konsten tar ton, de kreativa yttringarnas förmåga att skapa medvetenhet och mobilisera miljöengagemang dryftas, och människans relation till naturen, djuren och dess många blickar placeras under lupp.

skriet

Skriet: fr.v. Frida-Li Lövgren, Jacob Frössén, Isak Sundström och Eva Engström
Foto: Aino Oxblod

Bland montrar, minnen och mjuka ljus inleds kvällen med musik. Skriet, som med sina svarta ljudkulisser, tre uppmärksammade album och intressanta samarbeten har snärjt mången lyssnare, framför tillsammans med Frida-Li Lövgren på keyboard och skådespelerskan, regissören och författaren Eva Engström vid mikrofonen en tonsatt tolkning, Långsam musik, av just Tomas Tranströmer, som betraktar framförandet från sin plats i publiken. Majestätiskt läser Eva, medan Skriets musik skapar en andra dimension:

 

Byggnaden är stängd. Solen tränger in genom fönsterrutorna
och värmer upp ovansidan på skrivborden
som är starka nog att bära människoödens tyngd.

 

När tystnaden åter lagt sig tar kvällens första samtal vid, modererat av idéhistorikern Sverker Sörlin, professor i miljöhistoria vid KTH. Tre röster tar plats: Aase Berg, poet och litteraturkritiker som i Klimatsorg medverkar i ett samtal om rådjursblickar och litteraturens förhållande till naturen och ekologin, Helena Granström, vars drabbande essä i 10TALs nummer ”Utan rent vatten dör vi” gör upp med vår kulturella mytologi, och Fredrik Sjöberg, författare och biolog. Det blir ett intressant samtal, där särskild tonvikt läggs vid människans och vår kulturs sätt att förhålla sig till naturen och dess förändringar. Vilka begär driver människan? undrar Aase Berg och efterlyser ett naturens språk, bortom marknadsekonomins och upplevelseindustrins språk, bortom ”Disneyfieringen” av naturen. Helena Granström ser hur människan reducerar naturen till något skiljt från oss, något mekaniskt som vi tror att vi kan förbättra, medan Fredrik ser den som något som kan läsas som litteratur och vars förändring inte nödvändigtvis är av ondo.

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli spelar musik och snart ställer sig Helena Boberg vid mikrofonen för att smygpremiärläsa ur sin diktsamling Sinnesvåld, utgiven på 10TAL Bok. (Releasefest för boken äger rum den 29 maj på Marabouparken). Debuten Repuls beskrevs som ”återhållsamt omsorgsfull poesi med uppdämd sprängkraft som gång på gång tätnar i starka formuleringar” (Tom Hedlund, SvD); som en poesimonolog präglad av förskjutna minnesförvrängningar. Sinnesvåld tar vid mitt i förvrängningarna och utforskar i en strid, slagkraftig och stundvis kuslig medvetandeström våld, makt och det femininas symboler. Helenas läsning förstärker alla sinnen.

 

Kronblad av blod
slår ut
i formalin

Å pionerna
aldrig har skönheten
varit så våldsam

 

_MG_6182

Love Antell
Foto: Aino Oxblod

Kvällens program är varierat och när Helena Bobergs ord ebbat ut är det hög tid för musikern Love Antell – bland mycket annat sångare i popgruppen Florence Valentin och illustratör i Klimatsorg – att låta gitarren tala. Efter att ha förklarat att han noga valt låtarna utifrån kvällens tema inleder han med ”Europa” och följer upp med en egen översättning av Billy Braggs ”From red to blue”. Sist ut svängiga Florence Valentin-låten ”Pokerkväll i Vårby gård”, den om kompisen ”med gröna fingrar”.

Poeten Jonas Gren är, förutom just poet, skribent i Miljömagasinet Effekt och redaktionsmedlem på 10TAL och medverkande i det senaste numrets ekologisamtal tillsammans med författarna Aase Berg och Jesper Weithz. För en lyhörd publik läser han ur två textsamlingar, först ur Lantmäteriet, där det fiktiva lantmätarjaget går från att kartlägga till att bränna kartor, därefter ur en text inspirerad av politiska partiers framtidsvurmande partiprogram. Rappt och melodiskt och med ett lekfullt språk följs meningen ”När jag blir stor” gång på gång av framtidslöften med humoristiskt ironiska stråk men med ett ifrågasättande allvar i botten.

Helena Österlund, vars debut, diktsamlingen Ordet och färgerna, fick Borås Tidnings debutantpris 2011, är aktuell som romanförfattare med prosalyriska Kari 1983. I kväll läser hon ett stycke ur romanen, där flickan Karis möte med naturen, med allt det där vattnet, med fiskar som håller på med att vara fiskar, speglar människans strävan efter att skapa ordning, också i naturen.

debutantsamtal

Debutantsamtal: fr.v. Elis Burrau, Hanna Johansson och Linus Lundgren-Widén
Foto: Aino Oxblod

Senare på kvällen är detde två debutanterna i Klimatsorg, Elis Burrau och Hanna Johansson, som ställs i strålkastarljus. Under våren har 10TAL diskuterat den litterära debuten och den unga litteraturen i flera sammanhang, så också i kväll. 10TALs Linus Lundgren-Widén förhör sig om varför skribenterna skriver, trots att det är svårt att sätta ord på varför, ”svårt att svara på utan att låta pretto”, som Hanna uttrycker det. Det är mer intressant att prata om själva texten, och om en annan sorts motivation: för vem man skriver. Hanna går i dialog med författare hon uppskattar, Elis vill försöka skriva för alla. De båda är 90-talister – kan den unga generationens personfixering, den korta textens uppsving, påverka skrivandet? Hanna menar att det är lätt att söka svar i författarens biografi, men också förrädiskt. Det är svårt att skriva för en generation; att ta sig det tolkningsföreträdet. Elis berättar att han inte längre vill skriva en generationsroman eftersom han inte vill att hans generation ska beskrivas av en vit, heterosexuell man från medelklassen. Att de båda föredrar kortprosa förklaras inte nödvändigtvis av deras generation, men är det inte typiskt att vilja skriva fartfyllt som 20-åring? undrar Hanna.

Kvällens framträdanden avrundas som en sluten cirkel: Skriet med Eva Engström framför ”Kärlekspriset”, varefter bandet levererar en elektronisk version av Kjell Höglunds ”Graalsång”. Efter uppmuntrande inrop avslutar de aftonen med en suggestiv, vacker översättning av klassiska ”Stand by me”. ”När natten ligger mörk”, sjunger Isak Sundström när kvällens program lider mot sitt slut.

Skriet bedarrar men kvällen fortsätter trots det. Två killar från Rågsved snurrar r’n’b till midnatt och ännu längre.

Matilda Källén

ekofesten200

NmuSv

10TAL i sam­ar­bete med Nobelmuseet. Med stöd av ABF Stockholm, Albert Bonniers förlag och Natur&Kultur.
10TAL Evenemangs verk­sam­het stöds av Statens KulturrådStockholms Kulturförvaltning och Stockholms Läns lands­ting.