Det är ingen slump att 10TAL har bjudit in jazzimprovisatörer att spela i samband med Nora Gomringers framförande på Rönnells den 15 februari. Sedan hennes första bok på svenska gavs ut 2011, Men säg nåt om natten då, har hon bland annat turnerat med jazzsångare och skrivit libretto till en opera. Vad mer har hänt sedan dess, vad har hon för tankar om sin poesi nu och vad står närmast på tur för den numera mångfaldigt prisbelönade performancepoeten? Vi ställde frågorna inför hennes Stockholmsturné som inleds torsdagen den 13 februari på Goetheinstitutet.
För Gomringer fungerar poesin som ett nav för flertalet konstformer. Hon gav nyligen ut en skiva tillsammans med jazzgruppen Wortart Ensamble, som tonsatt hennes texter och framför dem a cappella, och hon är redan igång med att skriva på sitt andra operalibretto. Det ska ha ämnet martyrer och helighet med en humoristisk vinkling.
Hennes senaste diktsamling på tyska, Monster Poems (2013), har formen av ett konceptalbum där texten samverkar med bildcollage av konstnären Reimar Limmer. Gomringer har även läst in dikterna på en CD som medföljer boken.
Hennes poesi rör sig mellan det talade och det skriftliga ordet. Hon är flerfaldigt prisbelönt poetry slam-mästare och har på olika sätt engagerat sig för genren. Bland annat har hon årligen anordnat en poesitävling i sin hemstad Bamberg, med namnet ”Slambamberg.”
– Spoken word existerar ännu inte som spelare på Tysklands litterära scen. Genren har blivit stark inom poetry slam-världen, men istället för att rikta sig mot poetiska experiment, drar den kraftigt åt prosa och komedi.
För Gomringer är spoken word en konstform som kombinerar hennes beundran för det tryckta ordet med traditionen av att recitera klassisk poesi.
– Jag skriver poesi som är bunden till den tryckta sidan och ska läsas tyst, och poesi som kan plockas upp av en scenkonstnär och omvandlas till effektiva monologer. All välskriven poesi kan omvandlas till talad poesi, men det är inte nödvändigtvis tvärtom.
Under 2013 har Nora Gomringer haft fullt upp som curator på två poesifestivaler, den ena i Frauenfeld, Schweiz och den andra på uppdrag av katolska kyrkan. Dessutom förestår hon sedan i fjol kulturhuset och konstnärsresidenset »Internationale Künstlerhaus Villa Concordia«. Hon har också hunnit med att skriva en essäserie för tysk radio och att gästa poesifestivaler i Buenos Aires (Argentina) och Medellin (Columbia). Bara under 2013 har hon mottagit tre stora priser för sitt arbete med poesi.
Året som kommer tycks kunna bli minst lika intensivt som tidigare. I april 2014 inviger Nora Gomringer den internationella poesifestivalen i Mexico City tillsammans med sin far, den ansedde poeten Eugene Gomringer, och hon ser fram emot att tillbringa september månad som writer-in-residence i Helsingfors.
Nu i dagarna har vi den stora äran att få möta Gomringer i Stockholm för tre fullmatade evenemang.
Torsdagen den 13 februari delar hon Goetheinstitutets scen med Cecilia Hansson, poet och Gomringers svenska översättare, samt violinisterna Eva och Anna Lindal. Gomringer och Hansson läser ur Monster Poems, som för första gången kan höras i utdrag på svenska.
På fredag, den 14 februari, gästar hon Fyren tillsammans med svenske estradpoeten och rapartisten Nils Jansson, alias Kung Henry, under vinjetten ”Det talade ordet”. Naima Chahboun leder ett samtal om litteratur som ljudkonst, om att tävla i poesi och om poesins möte med publiken.
Lördagen den 15 februari arrangerar 10TAL en poetisk eftermiddag i samarbete med Rönnells Antikvariat. Gomringer framför poesi ur diktsamlingen Men säg nåt om natten då tillsammans med skådespelaren Maria Salomaa och samtalar med kritikern och författaren Annina Rabe. En av Sveriges främsta poeter – Eva Runefelt – gör oss äran att gästa evenemanget med en läsning ur sin senaste diktsamling Minnesburen. Det bjuds även på jazzmusik och vin.
Beställ Men säg nåt om natten då av Nora Gomringer