Vi avslutar vårt jubileumsår med ett fylligt nummer där du kan läsa om hur arkivkonsten breder ut sig på de internationella biennalerna. Men på vilket sätt angriper samtidens konstnärer historiskt material i sin konst? Hans Carlsson har letat efter metoder och taktiker för en alternativ historieskrivning på Göteborgs- och Venedigbiennalen 2015.
Frida Sandström har träffat koreografen Mette Ingvartsen för att tala om hennes konstnärliga uttryck.
Ida Thunström följer drömmen om den perfekta bilden från renässansen fram till dagens konstnärliga revolt mot det fulländade.
Maria Johansson fortsätter sin intervjuserie från förra numret med att intervju tre nyexaminerade konstnärer om hur de ser på dagens konstutbildning och deras förväntningar inför framtiden.
Ulrika Flink har träffat konstnären Monique Pelser som utforskat bilden av Sydafrika, i sin egen och andras konst. För vilken roll spelar synen på landskapet för människors känsla av att höra hemma någonstans?
Mathias Jansson gör ett svep över konstföreningar i Sverige och möter både T-shirt konst och hur konsten på en vårdcentral i Dalarna kan påverka både personal och besökare.
Det och en del andra artiklar, notiser och utställningstips hittar du i det senaste numret av Konstperspektiv
Som framgick av föregående nummer har vår tidigare redaktör övergått till annan verksamhet. En ny redaktör är anställd och kommer att tillträda i början av 2016. I samband med redaktörsbytet passar vi därför på att göra en del andra förändringar med tidningen under våren. För att alla delar ska hinna komma på plats och det ska bli en riktig nystart så kommer det första numret 2016 att bli ett fylligt dubbelnummer som kommer ut den 15 april.
Trevlig läsning och på återseende i april!