Årsbästakalendern: Lucka 17

Magic Mike XXL (2015)

Magic Mike XXL (2015)

Årsbästakalendern är vår nedräkning av 2015 års 24 bästa biopremiärer. 

Häromveckan lyfte skribenten Charlie Lyne fram uppföljaren till Steven Soderberghs finanskrisiga strippsuccé som en uppfriskande motpol till mallad dramaturgi. Höjda insatser, ökad takt, hinder så stora att huvudpersonen till slut måste våga satsa allt… Saker som Magic Mike XXL glatt struntar i.

Grabbarna från föregångaren (minus Matthew McConaughey) vinkar av tristessen och ger sig ut på vägarna mot en sista show. Deras sorglösa, rödtjutspackade och MDMA-påverkade hakuna matata hindrar dock aldrig roadtrippen från att engagera. Tvärtom! Här serveras en hel buffé med härlig komik, kroppsvärme, koreografi och förföriska lekar med konventioner som både juckar och muckar med klassiska blickar. Nöje och njutning är vad det handlar om, hela tiden, utan moralistiska krusiduller.

Och det är faktiskt mer storslaget än vad det låter. När tv-serier tycks ha blivit den pliktskyldige manusförfattarens medium, där mer tid och utrymme ges åt komplexa karaktärer, stora konflikter och feta cliffhangers, känns det på något vis vackert att bara njuta av kroppar som rör sig på stor duk. En dramaturgi mer sprungen ur förtjusning i rörelsen än idéer på papper.

Årets bästa filmer:
8. Magic Mike XXL (Gregory Jacobs, USA)
9. Mission: Impossible – Rogue nation (Christopher McQuarrie, USA)
10. Maps to the stars (David Cronenberg, USA)
11. Mistress America (Noah Baumbach, USA)
12. Leviatan (Andrej Zvjagintsev, Ryssland)
13. Blind (Eskil Vogt, Norge)
14. It follows (David Robert Mitchell, USA)
15. I skuggan av kvinnor (Philippe Garrel, Frankrike)
16. Blackhat (Michael Mann, USA)
17. The tribe (Myroslav Slabosjpytskyj, Ukraina)
18. Efterskalv (Magnus von Horn, Sverige)
19. Amour fou (Jessica Hausner, Frankrike)
20. Eden (Mia Hansen-Løve, Frankrike)
21. Sagan om prinsessan Kaguya (Isao Takahata, Japan)
22. Crimson peak (Guillermo del Toro, USA)
23. Victoria (Sebastian Schipper, Tyskland)
24. Revolten (Kornél Mundruczó, Ungern)