Tvära kast i väl sammanhållen musikmix

Gibrish
Kom Bar, Göteborg, 6 februari 2016

Ett tvärkast av Liramusik på den så märkligt placerade spellokalen Kom Bar. Men i närheten ligger en populär glassbar så varför inte en musikpub också? Och med rätt band, utmärkt ljud och familjär stämning (som om alla i publiken precis som bandet vore från Sundsvall) funkar det.

Likt Shakespeares trollkarl Prospero, i Stormen, mässar sångaren Christer Suneson fram sina sånger, helt egna eller andras med egna texter. Två tangolåtar får vi höra, varav en finsk klassiker och en Astor Piazzolla-tango i högst personlig version. Första avdelningen är stillsam men ändå med ganska tvära kast – setet avslutas med gospel. Den är lite som en hyllning, bortsett från texten, till den sjungande frikyrkopastorn Artur Eriksson som Suneson berättar att han är släkt med.

P1000484Christer Suneson är förutom en utmärkt sångare (dock inte av den sjönsjungande typen) även en mästare i att hålla låtpresentationerna på en lagom nivå. Kul, engagerande och tänkvärt. Samt elakt. Eftersom detta är nutida progg får sig det bruna partiet en känga i Skitig vind och bandet är även kritisk till att regeringar sedan länge haft en nollvision när det gäller trafikdöden men inte när det gäller självmord. Några av sångerna brukar bandet kompa på tramporgel men av transportpraktiska skäl är den inte med till Göteborg. Detta kompenseras med råge med hjälp av en rad väl genomtänkta andra instrument som Christer Suneson spelar på, toppat av en theremin, i denna konsert får den lite av en funktion som sångarens trollspö.

Jag har sällan hört och sett ett band behandla så pass dystra ämnen med sådan spelglädje som Gibrish och nämnas bör Klas Ullerstam på keyboard och dragspel, basisten Olle Melkerhed och trummisen Erik Gunnarsson. Och så sist men inte minst, likt Ariel, en älvafigur och trollkarlens medhjälpare i Stormen, Niklas Karlsson på en vänster-Fender Stratocaster. Tack vare thereminen fick vi också lite spökfolkrock, ”Double double toil and trouble, fire burn and cauldron bubble” (Macbeth) som Shakespeare skulle sagt om denna magiska musikblandning.

text: Bengt Edqvist
foto: Göran Fors