Öppet brev till Body Shop Sverige

”Vårt åtagande är att berika utan att exploatera – I allt vi gör.” Det skriver Body Shop Sverige till medlemmar och kunder.

Samtidigt lanseras nu Dead Sea Salt Scrub, där dödahavssaltet är köpt från Israel. Body Shop har en tydlig etisk profil, där engagemanget för mänskliga rättigheter och hänsyn till miljön sägs ha format hur handel bedrivs med andra länder. Detta framstår nu som tomma ord, när företaget valt att köpa in råvaror från ett land som ockuperar, exploaterar och förtrycker ett annat folk.

Medan israeliska företag tjänar pengar på saltkristallerna från Döda havet, lever palestinier bakom murar och taggtråd nekade att ens se havet trots att det ligger på deras egen mark.

Det är väldokumenterat att Israel ständigt begår grova och omfattande brott mot mänskliga rättigheter och internationell rätt genom att stjäla mark, bygga murar och bosättningar och inskränka palestiniernas rörelsefrihet. De senaste månaderna har vi sett en våg av massarresteringar av unga palestinier, många av dem barn. I Gaza lever människor under blockad och i ruiner efter Israels senaste anfallskrig mot den instängda befolkningen.

Efter ett upprop från det palestinska civilsamhället 2005 växer den internationella solidaritetsrörelsen som uppmanar till bojkott, desinvesteringar och sanktioner, kallat BDS, mot Israel så länge ockupation och apartheid pågår.Genom att skönmåla ockupationsmakten solkar Bodyshop sitt eget varumärke. Det finns inga skönhetsprodukter i världen som kan skyla Israels övergrepp.

Att handla med Israel så länge de ockuperar och förtrycker palestinierna, är att indirekt medverka till folkrättsbrott. Hur går detta ihop med Body Shops etiska profil?

Många av våra medlemmar har reagerat starkt och upplever det som ett svek att Body Shop nu säljer den israeliska skrubben. Vi vill ha en förklaring till hur handel med Israel går ihop med pratet om mänskliga rättigheter, samt kräver att Body Shop Sverige omedelbart drar in produkten Dead Sea Salt Scrub.

Hälsningar
Palestinagrupperna i Sverige