Omar Souleymans Sverigekonsert räddad – igen

Migrationsverket omprövar sitt beslut om visering och låter Omar Souleymans keyboardist komma in i Sverige. Detta blott en vecka innan Sverigekonserten.

Länge hängde den syriske artisten Omar Souleymans konsert på Jazzklubben Fasching i Stockholm i luften. Det har varit ytterst osäkert om hans spelning den 3 mars skulle bli av eller inte. Keyboardisten och Souleymans ende medmusikant Hamid Almousa nekades först visum till Sverige. Efter överklagan av beslutet har allt klarat upp sig – i dag.

Krånglet ger ekon av svårigheterna inför Omar Souleymans konsert på festivalen Stockholm Music & Arts 2013. Då nekades Souleyman själv visum. I stället bokades han till Way Out West i Göteborg i augusti samma år, men med samma resultat. Efter överklagan – och ett stort mediepådrag – gick det dock till slut att genomföra konserten.

Trots detta har artisten alltså stött på patrull igen, 2016.

Omar Soueyman har sina rötter i Hasake-området i Syrien. Där rönte han stora framgångar som sångare på bröllop, dop och allehanda fester. Hans musik har nått västerländska öron via de otaliga kassetter som letat sig hit via musikkonnässörer. Under de senaste tio åren har det släppts skivor med Omar Souleymans musik i USA och Europa. Först kom fyra samlingsvolymer på Seattle-baserade etiketten Sublime Frequencies. Sedan bidrog Souleyman till tre remixversioner av Björks Biophilia-projekt.

2013 släpptes så albumet Wenu wenu på Ribbon Music; ett samarbete med brittiska jazz- och electronica-artisten Four Tet, eller Kieran Hebden som han egentligen heter. Samarbetet fortsatte på fjolårets Bahdeni nami, utgivet på Berlinbaserade electronica-etiketten Monkeytown. Andra producenter på skivan är Gilles Peterson och Modeselektor. Här återupptar Souleyman även ett tidigare samarbete med poeten Ahmad Alsamer.

Discjockey på Fasching under konsertkvällen är ingen mindre än Goran Kajfeš, från Grammisvinnande bandet Oddjob.

Timo Kangas