Fusklapp v. 17

Vad gör butikskedjor med vår mentala hälsa? Ett långsamväxande kulturhus i Skellefteå. Dags för begreppet Norénhotell?

Whole Foods-effekten. New York Magazine listar några nya böcker om forskning av hur hjärnan påverkas av stadslandskapet. Neuroforskaren Colin Ellard har till exempel undersökt hur människor påverkas av den stora Whole Foods-butiken i glas vid Houston Street.  Försökspersonerna, som gick omkring i det i övrigt brokiga Lower East Side, bar sensorer på huden som reagerade på känslor och upphetsning.  När de kom fram till den aktuella byggnaden gav sensorerna utslag: de blev psykologiskt uttråkade. ”Its architecture blah-ness made their minds and bodies go meh”. Och uttråkning, menar Ellard, kan bidra till mer stress än ledsenhet, och kan till och med orsaka ADHD hos barn. Många har länge beklagat sig över butikskedjornas maktövertagande i våra stadskärnor. Nu får de vatten på sin kvarn. Varje nytt Espresso House, Starbucks och H&M är en risk för vår mentala hälsa.  

Långsamväxande i Skellefteå. Under de kommande veckorna avgörs tävlingen om ett nytt kulturhus i Skellefteå. 55 förslag är inlämnade. (LÄNK) Det nya kulturhuset kommer att stå på en plats i staden, som nu är busstorg, men som en gång i tiden pekades ut av PO Hallman, i den stadsplan han gjorde för staden 1904, som en plats för en monumentalbyggnad. Drygt hundra år senare bli det en monumentalbyggnad. Allt behöver inte göras på ett kvartal. Vill ni höra med om Skellefteå, en stad som präglats av sina byar, kanske till och med levt ett liv i skugga av dem, lyssna på podcasten Stadens avsnitt om Skellefteå som släpps idag. Skellefteå är staden som ingen riktigt velat ha. ”Är det en stad eller är det en samling byar”, frågar sig arkitekten Enar Nordvik som arbetar på kommunen. En samling byar i så fall som snart vet vilket kulturhus de kommer att ha.

Norénhotell. Antalet nybyggda hotell i Sverige har växt oavbrutet under 2000-talet. Liksom antalet hotellnätter. Idén om livet på hotell, om fria människor och weekend-livet hotas väl idag bara av airbnb. Idag har Kristian Petris essä-film Hotellet premiär. Där glider han melankoliskt mellan hotell i världen. Men om man ska sälja in det moderna hotellet som idé är inte Petris film den man ska visa. Här sitter Lars Norén och förklarar sin fascination för hotell, som började med att han växte upp på ett hotell i Genarp där hans pappa var källarmästare: ”Det är människors nakenhet och sårbarhet jag sett. Och förtvivlan”, säger Norén.  Begreppet Norénjul får här sällskap av begreppet Norén-hotell. Du kan checka in när du vill men aldrig ge dig av. 

Bild från Hotellet av Kristian Petri (TriArt)