Värdet av ett klassbegrepp

Under klassanalysens storhetstid 1970–1985 var alla klassbegrepp förankrade i Marx’ värdeteori. Det gjordes dock efter hand olika tolkningar av värdeteorin och därmed uppstod två huvudspår i utvecklingen av klassbegreppet. De som företrädde den tolkning som kallades arbetsvärdeteorin övergav efterhand värdeteorin och utvecklade ett klassbegrepp med fokus på det människor har, inte på vad de gör. Det har kommit att bli den dominerande definitionen av klassbegreppet. I sin artikel vill Mikael Stigendal istället visa på bruksvärdet av det andra huvudspårets klassbegrepp, det som håller fast vid Marx’ värdeteori men utifrån en annan tolkning. Bara ett sådant klassbegrepp kan tillgodose det stora behov som finns av en klassanalys som inte bara kategoriserar människor utan därigenom också säger något om samhällets ekonomiska drivkrafter, vad människor kan förväntas göra och vad detta kan förväntas göra med dem, och då utifrån en fokusering på vad människor gör, särskilt i förhållande till produktionen och tillägnandet av mervärdet.

Publiceringshistorik: Originalpublicering.

(Publicerad 20 maj 2021)

Förslag på källangivelse: Stigendal, Mikael (2021) ”Värdet av ett klassbegrepp”, i Arkiv. Tidskrift för samhällsanalys, nr 13, s. 11–50. https://doi.org/10.13068/2000-6217.13.1